Omsorg och stöd
Annan leverantör av kyld mat
Efter klagomål på maten i två hemtjänstområden har Hässleholms kommun valt att pausa inköp från den entreprenör som levererat maten. Istället har kommunen sedan i somras återgått till en tidigare leverantör.
Höga krav på maten som levereras
Omsorgstagarna i hemtjänstområdena ”Väster 1” och ”Väster 2” i Hässleholm har erbjudits kyld mat under flera år. Efter att en ny matleverantör tog över i början av året har problem uppstått.
- Det är höga krav på det som levereras till våra omsorgstagare och vi ser mycket allvarligt på att maten bitvis inte alls har levt upp till de kvalitetskrav vi ställer. Därför har vi valt att pausa inköp från just den leverantören och handlar sedan i juli nu maten från en tidigare leverantör, säger Ingela Bengtsson, verksamhetschef ordinärt boende.
Problem under våren
Klagomålen på maten har muntligen kommit till omsorgsförvaltningens kännedom under våren. Dessförinnan har omsorgsförvaltningen tagit emot två skriftliga klagomål på den kylda maten sedan 2018. Detta gör att problemen kopplades till den leverantör som tog över i februari 2024.
- Hässleholm har haft omsorgstagare som beställt kyld mat i flera år och de uppdagade problemen är inget vi har upplevt tidigare. Med den nygamla leverantören är vi nu återigen nöjda med kvaliteten på den mat som når våra omsorgstagare. Maten är en viktig del i vår vardag och omsorgstagarna ska kunna känna sig trygga med den mat som serveras, säger Ingela Bengtsson.
Kommunen planerar att bygga ett nytt storkök på Bokebergsgården där kyld mat ska kunna tillagas i egen regi.
Hjälpte informationen på denna sidan dig?
Dela sidan
Uppdaterad: